lauantai 21. kesäkuuta 2014

Lopun alkua

Tekemättömien kohteiden lista ei enään stressaa pituudellaan.

- pakoputken loppuunsaataminen, puoli metriä letkua ja klemmareita muutama
- pintalakat kaapin oviin ja portaisiin sekä oviluukun kehyksiin
- pentterin tasojen lopullinen kiinnittäminen
- sähköhommia päiväksi
- kaukosäätövaijerit kiinni koneeseen ja vaihteistoon + pysäytysvaijeri
- moottorin koekäyttö
- aurinkokennotuulettimen vaihto uuteen
- sisäsiivous ja patjat sisään
- huoltoluukun ja istuinlaatikon fixausta 

Äkkiä arvioituna kolme työpäivää tai vaihtoehtoisesti viikon illat on vielä uhrattava jotta pääsee vesille. Eiköhän noista vielä selviä kun on jo näin pitkälle päästy.

Budjettikin on pitänyt oikein hyvin - 8000 euroa näyttää riittävän kevyesti koko savotan toteuttamiseen - mukaanlukien veneen ostohinta, kaikki satama- ja kuljetuskulut. Ei paha koska tavoite oli max. 10.000 euroa ilman töitä. Johtuu osittain omien varastojen löydöistä jotka on nyt voinut hyödyntää. Esimerkikiksi lähes kaikki rosteri- ja messinkiruuvit löytyivät itseltä ja jäikin vielä muutama kilo. Lisäksi nurkista löytyi kaikki tiikit ja paljon pikku nippeliä ja varusteita joka marine-etumerkillä varustettuna maksavat maltaita.  Olen myös löytänyt paljon uusia varusteita tori.fi palvelun kautta. Näin kulupuoli on pysynyt kohtuullisena.
On kaksi varustetta joita jään veneeseen kaipaamaan. Pinnapilotti on ollut pitkään harkinnassa ja tämän kesän lämpötilojen valossa lämmitin lisäisi käyttömukavuutta. Ans kattoo jos sitten ensi kesäksi...


torstai 19. kesäkuuta 2014

Ilmoja pitelee

Kalenterin mukaan on kesä. Kesällä kuuluisi olla lämmin. Keli on kuitenkin niin kylmä ja kostea että työmaahalogenin lämmössä pitää viimeisiä lakkauksia tehdä.
Sain porras-luukkuvirityksen ruuvattua nippuun ja liimojen kuivuttua oli vuorossa viimeisten lakkausten sively.
Tekniikkapuolella on vielä askaretta, suurin operaatio löytyy sähköjen uudelleenvedoista. Lisäksi on pientä letkuhommaa ja koneen koekäyttö. Jatkuva sade haittaa avotilassa huoltoluukku auki tehtäviä töitä, kohta alan harkita katoksen tekemistä peräpään peitoksi jotta voi tehdä kuivana töitä.

Viimeinen tekele odottelee lakkojen kuivumista. Takana on tukirimat joten luukku/porraspaketista tuli yllättävän tukeva.

keskiviikko 18. kesäkuuta 2014

Viimeisiä viedään

Puusepänhommat alkaa olla finaalissa. Illan ohjelmassa oli aluksi selkänojien lopullinen kiinnitys. Aika monta ruuvia sai pianosaranaan veivata ja ruuvausasentonokin oli aika kivulias - selällään laverilla, toisella kädellä ruuvailin ja toisella yritin pitää selkänojaa ylhäällä.
Seuraava kohde oli moottoritilan luukun loppuunsaattaminen. Tein tiiviin listoituksen luukun reunoihin jotta äänipuoli pysyy hallinnassa. Vahvistin luukun rakennetta muutamalla pystyrimalla koska se tulee kantamaan portaiden aiheuttaman rasituksen. Sahailin myös porrasaskelmat valmiiksi odottelemaan kiinnitystä ja pintakäsittelyä. Siinäpä taas ilta vierähti, onneksi alkaa puutyöt olla valmiina ja kohta voi siirtää työkalut ulos ja alkaa siivoushommiin.
Kokeeksi nostin myös salongin pöydän sisälle. Se on aivan toisentyyppiseen veneeseen alkujaan tehty tiikkikomistus jossa on paljon säilytystilaa keskellä ja molemmilla puolilla alas kääntyvät klaffit. Mitoilleen ehkä hiukkasen liian iso mutta saa kelvata, en ala tätä ruotsalaisen venepuusepän  taidonnäytettä pienemmäksi pilkkomaan.

Ehkäpä voisi olla kapeampi jalka, kansi on ok.
Mitoitus ok tällä puolen, kulmaa voisi pyöristää hiukan
Toinen puolikin näyttää olevan ok, kulmaa voisi tästäkin pyöristää
Kaksi kunnon piilopaikkaa tavaroille ;-)

tiistai 17. kesäkuuta 2014

Spraylle huutia

Jatkuvat sadekuurot alkoivat ärsyttämään, luukusta tuli vettä sisään jatkuvasti. Sprayhood oli odotellut Ruskolla jo pitkän tovin kunnes sain aikaiseksi hommata sen kotinurkille. Illan ohjelmassa oli siis sateensuojan asennus. Hommana ei kovi ihmeellinen, reikiä kuituun ja kiinnikkeet ruuveilla kiinni. Muutama vekki näyttää jääneen mutta oiotaan ne pois kunhan asettuu kohdilleen auringon ja sateen vähän pehmitettyä kangasta ja muovia. Yllättävän hyvin istuu paikallaan, helppo mennä kannelle ja mikä parasta sen ylikin näkee mukavasti.
Istutin salongin kaapin lopullisesti kiinni. Aloittelin myös selkänojien asenusta mutta ilta oli jo niin pitkällä että jätin selkänojan saranoiden asennuksen suosiolla seuraavaan iltaan.

Sprayhoodin asennus on näköjään parin tunnin homma ensikertalaiselle.


Rätti ei juuri vaikeuta kannelle menoa

Huikan on vinossa kaaret, kiristellään kun ensin asettuu paikoilleen

Kaapeissa on syvyyttäkin kiitettävästi
Saranoita vaille valmista

maanantai 16. kesäkuuta 2014

Sitkeää on

Kaapin ovien loppujen hilpetöörien asennus oli varsinaista nyhräystä. Sormilukkojen aukot syntyivät nopeasti reikäporalla mutta sitten alkoi aikaa kulumaan. Sormilukkojen vastakappaleet joutui upottamaan kaapin runkoon ja muutenkin lukkojen asentaminen on yhtä sovittamista. Menivät kuitenkin illan aikana paikalleen.
Asensin myös paikalleen tukipalikat joiden varaan selkänojien päädyt tukeutuvat. Leikkasin myös viimeiset puuttuvat kappaleet kaappiin, muutamasta vanerinjämästä syntyi väliseiniä kaapin sisälle. Pintakäsittelyksi lakkaa kun lakkapurkki sattui ensimmäiseksi käteen.
Nyt on selvää että juhannukseksi ei vene mene veteen, sen verran pn vielä työt vaiheessa eikä kiinnosta vesillä enään remonttia jatkaa, on siitäkin kokemusta karttunut.

lauantai 14. kesäkuuta 2014

Lakkaa ja vahaa


Talkooporukka oli taas puoli päivää apuna. Vene sai vahat kylkiin ja sisälle pintalakan, sellaista Hempelin Satinia jolla tulee samettipintaa.
Päivän saavutuksiin kuului myös selkänojien valmistuminen. Tein ne omalla patentilla kun alkuperäinen versio on jotenkin outo joiltakin osin. Jos kehua pitää niin on pirtsakan näköiset.
Kaappi sai myös oviin saranat , vielä sormilukot ja reijät niille niin saa vetää pintalakan ja ruuvata paikalleen. 

Pirtsakat on

Sovitus meneillään, mikähän on oikea selkänojan kulma.

Löytyi simppelit saranat Ohlssonilta

perjantai 13. kesäkuuta 2014

Perjantai ja 13 päivä

Taas kotimaassa ja vajaa viikko vesillelaskuun. Talkooporukka armahti selkävaivaista ja kävi hiomassa veneen sisältä. Ilta meni ja oli lakkausvalmis. Levittelin pohjaksi kerroksen kiiltävää, näyttää olevan niin hyvä pohja että saa vetää pinnan samantien.
Maalailin myös kaapin pohjalevyn ja liimasin seinään verhoiluhuovan. Käytin varaston perukoille edellisestä veneestä jääneitä jämäpaloja, liimana Tixo. Tekniikana minulla on liimata keskeltä alkaen pätkä kerrallaan. Lopuksi mattopuukolla reunoilta liiat pois.

Kiiltävä lakka toimii vaikka peilinä.

Verhoilu näyttää päästävän valoa läpi mutta eipä tuo haittaa, jää selkänojien ja kaapin taka piiloon.

maanantai 9. kesäkuuta 2014

Alkaa muistuttaa liiaksi työtä


Aikataulu menee tosi tiukalle jos juhannukseksi vesille aikoo. Työkeikka länsinaapuriin nitistää kolmen päivän illat tästä viikosta.
Kasailin pakoputken valmiiksi, lähtö Pentan pakosarjasta 45 mm letkulla, sitten Vetuksen supistaja josta mennään 40 mm letkulla eteenpäin. Välissä Vetuksen vesilukko ja loppupäässä omatekemä joutsenkaula. Kuumailmapuhaltimella kun letkua lämmittää niin letkunkiristin puristuu vähemmällä väännöllä tiukalle.
Lakkailin kaapiston ovet toiseen kertaan kiiltävällä, vielä pitää pinta vetää silkinhimmeällä. Myös moottori meni piiloon luukun taakse, vähän vielä listoitusta ja portaat niin saa tuonkin kohdan lakkauskuntoon.

Peilit jäävät vaaleammaksi, viilu on hiukan eri sävyä.
Klemmarien välissä piileksii supistaja.
Listoja vielä, pari porrasta ja lakkaa niskaan.


sunnuntai 8. kesäkuuta 2014

Saahan sitä haaveilla

Ihminen tarvitsee haaveita saadakseen jotain aikaiseksi. Tämäkin veneprojekti on yksi askel kohti erään päähänpinttymän toteuttamista.
Kun aikoinaan "seikkailin" Ruotsissa Göta-kanavalla veneenhakureissulla, päätin jossain vaiheessa elämääni viettää vähän pitemmän ajan vene-elämää ja suunnata keulan kohti etelää. 
Työelämässä ei ole juuri mahdollisuuksia kesäkaudella lomia pidellä joten olen alkanut  pohjustamaan vuorotteluvapaata. Näiltä näkymin se järjestyisi kolmen vuoden kuluttua jos ei lainsäätäjä torppaa koko systeemiä.
Silloin on aion muuttaa suunnitelmat todeksi ja kulkea veneellä Välimerelle Euroopan kanavien kautta. Jotenkin kanavalaivurin elämänmuoto ainakin Ruotsissa viehätti, keli oli aina sopiva ja pääsin näkemään paikkoja joihin ei autolla olisi milloinkaan eksynyt. 
Välimeren saavuttamisen jälkeen ei ole mitään suunnitelmia, takaraivossa tosin itää ajatus veneen jättämisestä sinne pitemmäksi aikaa. Olisipahan paikka minne lähteä lämmittelemään kun täällä alkaa syksyn tuulet puhallella. 
Tämän suunnitelman takia vene on valittu matalalla syväyksellä ja sen jotkut yksityiskohdat ovat ja tulevat olemaan hiukan poikkeavia. Esimerkiksi normaalia tehokkaampi moottori ja kiinteä tehokas potkuri ovat purjehtiessa jopa haitaksi mutta kanavia kolutessa huomasin että tehoa ja pitoa saa olla.
Aika sitten näyttää miten äijän  käy - muuttuuko haave todeksi vai jäädäänkö rannalle ruikuttamaan...

Göta-kanalin maisemat miellyttivät silmää .




lauantai 7. kesäkuuta 2014

Viimeisiä puusepänhommia

Salongin seinän kaappi alkoi viimein saada lopullista muotoaan kun ruuvailin tekemiäni kappaleita lopullisesti paikoilleen. Kaapin pohja tuli yhdestä vanerilevystä joka makaa takareunasta listan päällä ja etureuna kiinnittyy etusarjaan. Taustaa mietin vielä - maalia, huopaa vai vanerilevy, kaikki olisivat luultavasti yhtä toimivia ratkaisuja tuohon..
Ovet odottavat lakkaa ja heloja. En alkanut mitään hifistelyä niiden suhteen harrastamaan vaan tyydyin perinteisiin peilioviin.

Eräs kotitarvetelakakkani vierailija ilmaisi ihmetyksensä työkalujeni ja työtilojeni johdosta. En nimittäin voi erityisesti ylpeillä monipuolisilla työkaluvalikoimilla. Käytössä on leipätyöpaikalla sirkkeli jolla voin sahailla suorat sahaukset. Veneessä käytän kuviosahaa ja Bochin pientä monitoimikonetta pikkuhommiin. Lisäksi löytyy porakone ja läjä kiintoavaimia ja meisseleitä. Hiontahommat hoituvat käsipelillä ja monitoimikoneella. Työtilana toimii pääasiassa vene ja hiontahommat teen  autokatoksessa. 
Veneiden rakenteet, laitteet ja materiaalit ovat niin yksinkertaisia että niiden remontit eivät vaadi minkäänlaisia erikoisvälineitä. Mielikuvitusta tarvitsee jonkin verran mutta tehokkaimmin tämän tyyppiset hommat hoituvat kun vain alkaa tekemään. Työn edetessä joutuu kuitenkin muuttamaan suunnitelmiaan joten on helpointa kun sunnittelee hommat vain pääpiirteissään ja tekovaiheessa sitten päättää yksityiskohdat. Lisäksi on hyväksyttävä sekin asia että joskus menee pieleen ja joku kohta onkin purettava ja tehtävä uudestaan.


Lukko, saranat ja lakkaa niin saa ruuvata  kiinni

Lopullinen kasaaminen on nopeaa kun palaset on saatu ensin valmiiksi .


maanantai 2. kesäkuuta 2014

Tiikkiä pintaan sopuhintaan




Päätin tehdä salongin sivukaapin vaikeimman ja halvimman kaavan kautta. Tiikkilaudat olisivat maksaneet parisataa joten ostin kahdellakympillä oksatonta mäntyä ja liimasin siihen varaston nurkista löytyneet tiikkiviilut pintaan. Jemmassa on 3 mm paksua ja parikymmentä senttiä leveää viilua reilun kolmen metrin pätkinä. Jos jollakin käyttöä voin myydä ylimääräiset pois.  Laiskana miehenä tein helpoimman kautta, kaksi viilua vastakkain ja laudat liiman kanssa molemmille puolille. Sitten vain puristimilla nippuun.
Kun liimat kuivuivat laudat sopiviksi palasiksi ja tapittamalla kehikko kasaan. Sitten vaan yläreunaan sopiva kaarevuus katon linjan mukaan ja etusarja odottaa ovia, saranoita ja lakkausta.
Ovien kehykset tein tiikkilistoista jotka olin joskus pelastanut romutettavasta veneestä. Sopivia pätkiä kulmista liimalla kasaan ja jyrsimellä vanerille uraa. Peilit tein koivuvanerista jonka viilutin molemmin puolin tiikillä. Ja sitten vanhat lakat hiomalla pois ja uutta tilalle.


Kaksi viilua vastakkain ja molemmilla puolilla laudat joihin sen on tarkoitus tarttua
Palikat pätkittynä ja liimattuna kasaan.

Ja siinä odottelee lakkaa. Aukot petsasin niin ei erotu niin paljon.

Kehyshän siitä syntyy
Peili alkaa olla kohdillaan

sunnuntai 1. kesäkuuta 2014

To do

Työlista näyttää lievästi pahalta, voipi olla että vesillelaskua joutuu siirtämään viikolla tai sitten jätetään osa hommista seuraavaan talveen.
Pikaisesti listattuna:
- salongin seinäkaapiston teko ja asennus
- salongin seinäällysteiden asennus
- salongin lakkaus
- selkänojat salongin sohviin
- moottorin ja vetolaitteen pulttien loppukiristys ja koekäyttö
- potkurin asennus
- moottoritilan luukku ja portaat
- sähkötöitä päivän verran
- septitankin putkitus
- pakoputken asennuksen viimeistely
- kaukohallintakaapelien loppuasennus ja säätö
- sitlootan luukun tekeminen
- kannen pesu ja kylkien vahaus

Ja varmaan jotain muutakin tulee eteen, äkkiä näyttäisi olevan koko viikoksi täysipäiväisesti hommaa jos kaikki aikoo saada tehtyä. Huoh...