sunnuntai 10. elokuuta 2014

Eihän sitä sitten malttanut

Netin myyntipalstalta tarttui silmään käytämätön pinnapilotti, Simrad TP 10. Pakkohan se oli ostaa kun hintakin oli kohdallaan. 
Paketti saapui jo viikkoja sitten mutta eilen vasta sain inspiraation ruuvat paikalleen. Asennus on tällaiselle laitteelle parin tunnin rykäisy. Kaapeliin liitin ja virtapiuhaan sulake välille. Aparaatt suoraan kulmaan pinnan suhteen ohjeen määräämään etäisyyteen peräsinakselista. Piti ostaa varteen jatkopätkä, muuten ei mitoitus olisi osunut kohdalleen. Sitten pinnaan tappi kiinni ja kiinnitysholkki veneen puoli päähän. Epoksilla kiinni ja siinä se surahteli.
Täytyy myöntää että on oiva laite. Pitää kurssin eikä juuri vene kiemurtele vaikka tuuli painaa ja aallokko heiluttaa. Silloin tällöin pikku jurahdus kun päättää vähän korjata kurssia. 

Vessan pumpun varsi on vuotanut aika runsaasti. Investoin huoltosarjan ja yllättäen vuoto loppui kun pumppu sai uudet sisuskalut. Jostain mystisestä paikasta tulee vielä muutama tippa, en vain ole saanut vuotokohtaa paikallistettua.

Myös keulaan on hankittuna Arifinin ankkuriteline. Asennus odottelee huonompia kelejä. Kun veneelle menee niin näillä keleillä keskittyy oleelliseen ja ruuvaaminen unohtuu saman tien.

sunnuntai 3. elokuuta 2014

Huomiota

Muutaman sadan mailin kokemuksella remontti näyttää kannattaneen. Kone toimii luotettavasti ja manöveeraus on helppoa. Vene kulkee viiden solmun nopeutta 1500 kierroksella ja 10 m/ s vastuulessa parisataa kierrosta lisää.  
Keulaan kaipaan sata kiloa lisää painoa, vene istuu hiukan perä alhaalla. Suunnitelmissa sinne vesitankki, septitankki ja ankkuri. Eiköhän se noilla ala upota syvemmälle.
Pitemmillä selillä ja purjeoden kanssa yksin veivatessa pinnapilotin puute on häirinnyt. Nyt laatikossa odottelee Simrad asennusta, varren jatkopätkän hankkiminen on sitä viivyttänyt.
Pientä remonttiakin on jo tiedossa. Vessan pumpun varsi tiputtaa vettä lattialle ja laturi ei sitten tuottanut virtaa ollenkaan. Vaihdoin sen tilalle hiukan tehokkaamman jotta akut pysyvät virkeinä.
Jääboxi on osoittautunut hyväksi vaikka virtaa kyllä 30 asteen lämpötiloissa kuluu. Economy-moodissa virrankulutus on siedettävää mutta kantta ei viitisi paljon availla.
Ankkureiden sijoitus ja telineet vaativat fixailua. Peräpeilissä oleva levyankkurin teline on hankala käyttää. Ankkurin irroitus vaatii kovaa kurkottelua ja kun savisen ankkurin nostaa ylös sen on pakko ottaa kaikkine moskineen kaiteen päälle aluksi. Sitten siivotaan töhkää joka paikasta. Kulussa ollessa ei ankkuria saa telineeseen paikalleen koska se vaatii aikamoista akrobatiaa.
Toinen ankkuri on iso Delta joka on takaboxin kätköissä. Sen tulen sijoittamaan keulaan omaan telineeseensä, muuten jää hyvä kuokka käyttämättä.
Sisätiloihin olen tyytyväinen. Säilytystilaa on nyt tarpeeksi ja mikään muutoksia kokenut kohta ei tunnu hankalalta. Sormetkin kiittävät uudesta pöydästä joka ei enään litistä sormia päivittäin.